2008. május 11., vasárnap

Töltött tök kapormártással


A mai ebéd egyöntetű véleményünk szerint a tavasz egyik legfinomabb étele. Minden évben elkészítem, amikor megjelenik a zsenge tök és az újkrumpli. A családban ez hagyomány, régen anyukám is csinált minden évben, csak az öcsém nem veszi ki ebből a jóból a részét, mert nem szereti sem a tököt, sem a kaprot, sem a tejfölt. Nem tudja, mit hagy ki….
Tény és való, hogy igen sok edényt kell összemaszatolni hozzá, de a húsos töltelék, a zsenge tök és a pikáns kapormártás kitunkolva a frissen sült ropogós újkrumplival valami olyan ízharmóniát alkot, hogy nem lehet vele betelni és ez mindenért kárpótol. Egyetlen szépséghibája a dolognak, hogy tíz perc alatt elfogy. (Ha maradna, én hidegen is hajlamos vagyok rájárni.)

Recept

2 zsenge főzőtök (kb. 20-25 cm hosszú, dundi példányok)
50 dkg darált hús (sovány sertésből szoktam)
10 dkg rizs
1 fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
5 dkg reszelt sajt
2 nagy csokor kapor
3 dl tejföl
2 csapott evőkanál liszt
só, bors
csapott evőkanál fűszerpaprika
pár csepp friss citromlé

A tálaláshoz héjában sült újkrumpli

A tököt vékonyan meghámozom, hosszában kettévágom és kivájom a szivacsosabb középső részét, hogy négy „csónakot” kapjak. A mélyedés legyen jó mély, hogy legyen elég hely a tölteléknek, de a tökök falát ne gyengítsük el, tartsa meg az alakját. Vizet forralok, megsózom és a fél tököket 3-4 percig főzöm. Óvatosan kiszedem, hogy ne törjenek szét, kicsepegtetem belőlük a vizet, tepsibe teszem és hagyom hűlni. A főzőlevet féleteszem.
Elkészítem a tölteléket, amihez a rizst sós vízben megfőzöm, majd félreteszem. Olajon hagymát pirítok, rádobom a húst és fehéredésig pirítom. Sózom, borsozom, megszórom a paprikával, beledobom a felaprított fokhagymát. Öntök rá egy-két merőkanállal a tök főzőlevéből és puhára párolom. Ha kész, a húsos ragut ráöntöm a rizsre, amibe belekeverem a reszelt sajtot. A lábosban hagyok egy-két evőkanálnyi pörköltszaftot, mert ebben az edényben készítem a kapormártást. Ehhez a pörköltszaftot visszateszem a tűzre, higítom 2-3 merőkanál tök-főzőlével, beleszórom a nem túl apróra vágott kaprot. Felforralom, ízesítem sóval, citromlével és a liszttel elkevert tejföllel behabarom. A végén tetszés szerint teszem pikánsabbá további citrommal.
Ha minden alkotóelemmel megvagyok, összeállítom az ételt. A tökcsónakokat megtöltöm a rizses húsos raguval, mindegyiknek a tetejére teszek egy kis merőkanálnyi kapormártást és előmelegített sütőben kb. 20 perc alatt átsütöm.
Tálaláskor mindenki kap egy tököt, amit sült újkrumplival körítek, és tetszés szerint lehet még mellé kapormártást enni.

11 megjegyzés:

Névtelen írta...

igen, ez finom!

Névtelen írta...

ennél finomabb töltött tököt még nem ettünk!

Névtelen írta...

Tegnap elkészitettem, tényleg nagyon finom volt. A tök elősütése nekem eddig nem jutott eszembe és már jártam úgy, hogy kemény maradt a tök.
Viszont lenne egy kérdésem, a pörköltszaft nem elirás? Vagy csak én vagyok annyira amatör háziasszony, hogy nem rendelkezem lefagyasztott pörköltszafttal?
Köszi a receptet Aniko

Zsuzsi írta...

Anikó, örülök, hogy elkészyítetted és ízlett. Én pörköltszaft alatt a húsos keverék levéből visszamaradó szaftot értem, lehet, hogy félrevezető volt, bocsánat.

Névtelen írta...

Köszi a választ. Már mindent értek és ha újraolvasom a receptet már érthető is.
Még egy gondolat, nem lenne kedved fokhagymakrémleves receptet közzétenni?
A hagymaleves is isteni volt tegnap azt is kipróbáltam.
Üdv Aniko

Zsuzsi írta...

Jó ötlet, igyekszem megvalósítani!

Anna írta...

Ez isteni :) Köszönjük!!!

Névtelen írta...

Ez egy nagyon jó recept. Kösz.
Annyit változtattam rajta, hogy már a rizst a tök főzőlevében főzöm meg.

Zsuzsi írta...

örülök, hogy tetszik, a rizs főzésével kapcsolatos ötleted nagyon jó, kipróbálom így is.

Admin írta...

Nice breakfast recipe. You may also like breakfast recipes in hindi, dinner recipes veg in hindi

Desi masala full masti írta...

healthytubes.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails