2010. július 13., kedd

Rácponty

Pár hete megint voltunk Attilával pecázni. Életem második horgászatán ismét sikerrel jártam, igaz, csak egy halat fogtam, de az a nap első hala volt, ráadásul ponty. Nagyon jó volt a kapás, végül két ponttyal és 13 keszeggel távoztunk, de összesen 8 pontyot fogtunk, nem győztük visszaengedni őket. Végül két másfél kiló alatti példányt tartottunk meg, mert ezek a legfinomabbak konyhai célokra. Két kilóig még elmegy, de afelett zsíros, enni nem jó a ponty (legalábbis nekünk).
Na, az eredményes horgászat után már csak azt kellett kitalálni, mi készüljön a zsákmányból.
Tanakodtunk egy sort, aztán jött a rácponty és mindent vitt. Halászlé a múltkori fogásból készült már, ráadásul vendéget is vártam, úgyhogy ez az előre is összeállítható étel jó választásnak bizonyult, és a vendégeknél is nagy sikerem volt vele.
Nem tudom, ki hogy készíti, nálam ez a verzió vált be, mert úgy szeretjük, ha a krumpli jó szaftos, de a hal ress, inkább ropogós, mint főtt.

Recept

8 kisebb pontyszelet (patkó)
egy nagy fej hagyma
6-8 deci tejföl

olaj
liszt

Először a hal alá való ágyat készítem el. Ehhez a krumplit héjában megfőzöm, kihűtöm és felkarikázom, mint a rakott krumplihoz szokás. A szalonnát felkockázom, kiolvasztom, a zsírjából keveset leöntök és ezzel kenem ki a tepsit, amiben az étel készül majd. A szalonnára rádobom a felaprított hagymát, üvegesre sütöm, hozzáadom a felvágott paprikát, egyszóval nekikészülök a lecsófőzéshez. Sózom, ha a paprika már összeesett, zsírjára sütöm, hozzáadom a felszeletelt paradicsomot, összerottyantom, megszórom kevés fűszerpaprikával és még kb. két percig hagyom a tűzön, addig el is készül. Ezután a lecsót összekeverem két három evőkanál tejföllel.
Elkezdem a rétegezést: egy sor krumpli, megsózom, rá pár kanál lecsó, így tovább, amíg el nem fogy. A tetejét megkenem bőven tejföllel és előmelegített 180 fokos sütőben kezdem sütni.
Ezalatt a pontyszeleteket besózom, paprikás lisztbe forgatom és 3-4 perc alatt kevés olajon megsütöm.
Ha a krumpli már sült vagy 25 percet, elrendezem rajta a pontyszeleteket, a halat vékonyan megkenem a maradék tejföllel, baconszeleteket teszek a tetejére, majd még kb. 15 percig sütöm. Akkor jó, ha a krumpli alatt sűrű a lecsós-tejfölös szaft, de nem szárad ki és a salonna jól kisült a tetején.

Dia írta...

Ne viccelj, ez a fogás nagyon szép, mégha te csak egyet fogtál is! Erre egy ideje nem is lehet pontyra lelni. :-(
Ez az étel mindent visz!

Notburga írta...

Nagyon szeretem, de régen csináltam. Finom lehetett...

BeckZsu írta...

Gratulálok! A fogáshoz külön, a kajához is. Én is úgy szeretem, ha a hal ropogós :) Jó ötlet, hogy szeletben teszed rá.

Zsuzsi írta...

Tényleg nagyon jó lett.
Zsu, érdemes így kipróbálni, bár én már olyat is tettem, hogy a krumpliágyat az egész hal alá és a hasába is tették, az is igen finom volt.

Matyó írta...

Azzal azért vitatkozom, hogy a nagy ponty nem jó. Meg kell próbálni. Sokkal zamatosabb.