2007. szeptember 28., péntek

Skandináv hangulatban

Katmai bear  and salmon at the Falls/a>


Köztudott, hogy az északi népek sok halat esznek. Nekünk sem ártana többet, mert ebben igen le vagyunk maradva más országokhoz képest.

Családunkban igen gyakran kerül hal az asztalra, legyen akár édesvizi, akár tengeri, bár ez utóbbiból nem tenyésztettet, frisset beszerezni igen nagy művészet.

Gyerekkoromban volt szerencsém Finnországban tartózkodni két hetet, csereüdülés keretében, ráadásul akkor, amikor a fehér éjszakék vannak. Családnál laktam, egy kislánynál, Liina Nuurminál.

Mivel már akkor is szerettem enni és családunkban a főzésről való eszmecserék mindennaposak voltak, kíváncsi voltam, milyen lehet a finn konyha.

Ettem finn hallevest, amely egy átlátszó, szinte víztisztaságú hallé sárgarépával, hagymával, kaporral, lazacból főzve. A lét külön tálalják, ezt követően a főtt lazacot a levesben főtt újkrumplival, kaporral és nagyon krémes, sűrű tejföllel (?) külön eszik, tálaláskor vajdarabkát tesznek a hal tetejére. (Azóta is fogadkozom, hogy megpróbálom megfőzni, de még nem jutottam hozzá...). Mivel épp nyáron voltam kinn, megdöbbenve tapasztaltam, hogy a friss zöldborsót héjastul, rágcsálnivalóként árulják az utcán, kb. úgy, mint nálunk a főtt kukoricát a strandon. Az eperszezonba is belecsöppentem: a hűvös, de nagyon napos nyárban hatalmas és fantasztikusan finom szabadföldi epret termesztenek.

Érdekes, hogy - ha már az "ezer tó országának" hívják -ahol jártam, majdnem minden ház kertje mögött volt egy kis kristálytiszta vizű, nagyon hideg tavacska, amiben szaunázás után előszeretettel fürdenek. Ekkor egyébként nagy a keletje a grillen sült kolbászféléknek mustárral, sült krumplival.

Nagyon finomak a tejtermékek, főleg a vaj, a tejes jégkrémek, és a főként erdei gyümölccsel készített édességeik. Egyet azért sajnálok: a rénszarvashúst nem tudtam megkóstolni, amitől anyukám egyenesen el volt ájulva.

Ezt a hangulatot idézi a következő étel, amit hal-és kaporimádóknak ajánlok.

Recept

személyenként egy méretes lazacpatkó
só, citrom, olaj
A salátához:
tejföl
uborka
1 gerezd fokhagyma
kapor

A körethez:
sós vízben főtt burgonya (újkrumplival a legjobb)
vaj
kapor

A besózott, pár csepp olajjal megcsepegtetett halat grillen parázson halrácsban megsütöm. Ne süssük túl, akkor jó, ha a belseje még rózsaszínes. (Egyébként száraz és ehetetlen lesz.) Ha az időjárás nem teszi lehetővé a kerti sütögetést, serpenyőben, vajban sütve készítem el.

A salátához az uborkát hosszában félbe, majd megint félbe vágom, és ezt követően nem túl apróra szeletelem. A tejfölbe belekeverem a kaprot ,sózom, borsozom, hozzáadom az uborkát és a szétnyomott fokhagymát, behűtöm.

A körethez a főtt krumplit felolvasztott vajba forgatom, rádobok egy jó adag nem túl apróra vágott kaprot, ízlés szerint sózom.

Ha minden kész, tálalok.És hogy mihez kell citrom? Aki akarja, a halra csepegtetheti.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails