2009. november 12., csütörtök

Sajtos csicsóka krémleves


Még tavasszal elültettünk pár csicsókagumót lesz ami lesz alapon. Igazából nem is étkezési céllal, hanem dísznövényként kívántuk használni, hogy a kutyáknak leválasztott telekrész kicsit takarásban legyen. A kihajtott növényekkel egyáltalán nem foglalkoztunk. Szeptemberben aztán láttuk, hogy ebben a tápanyagban gazdag, ámde jóformán feltörhetetlen talajban valami történt, a növények tövénél kezdett a föld felpúposodni. Tegnapelőtt aztán vettem a fáradtságot és a legnagyobb növényt kitekertem a földből. A gyökerek között hatalmas mennyiségű csicsókagumót találtam, és még a földben is maradt a termésből, úgyhogy boldogan nekiálltam szedegetni. A kidöntött egy darab növény alatt legalább 3-4 kiló gumó termett, tehát csicsókából jól el leszünk látva a téli vitaminszegény időszakban. Ennek megfelelően a blogon a közeljövőben gyakran fordulnak majd elő csicsókás receptek.
Elsőként ezt a levest készítettem el.
A felöntéshez zöldséglét használtam, amit másfél liter vízből, két nagy sárgarépából, egy póréból, egy fehérrépából és egy darabka zellerből főztem, só nélkül, de aki erre lusta, akár vizet, vagy leveskockát is használhat (én maradnék a víznél).


Recept

50 dkg csicsóka
egy kis fej vöröshagyma
3 gerezd fokhagyma
1,5 liter zöldséglé
1 dl tejszín
8 dkg reszelt sajt
2-3 evőkanál citromlé
frissen reszelt szerecsendió
só, bors
5 dkg vaj

A tálaláshoz
Pirított zsemlekocka
Reszelt sajt

A csicsókáról ledörzsölöm a földet, ez egyszerűbb, ha előtte fél órát ázik meleg vízben. Mivel a gumók fehér héjúak, én nem hámoztam meg őket, de ha valakinek így szimpatikusabb, meg is pucolhatja.
A vajat felforrósítom, rádobom a felaprított hagymát, fokhagymát, kevés sót és pár percig kevergetve sütöm. Ekkor hozzáadom a feldarabolt csicsókát és ezt is megfuttatom a hagymás vajon. Ezt követően felöntöm az egészet a zöldséglével, ízesítem sóval, borssal, szerecsendióval, és addig főzöm, amíg a gumók teljesen megpuhulnak. Ekkor a csicsókát pár merőkanál lével kimerem, és botmixerrel pürésítem. A pürét visszaöntöm a lábosba, felforralom a levest, hozzáadom a tejszínt, a sajtot és a citromlét, és addig főzöm, amíg a sajt elolvad. Tálalásnál a levest zsiradék nélkül pirított zsemlekockára merem és megszórom rszelt sajttal.

2 megjegyzés:

szepyke írta...

Végre rá kellene szánnom magam a csicsókára

Zsuzsi írta...

Érdemes, mert nemcsak finom, de iszonyú egészséges, nem hízlal, jó a bőrnek stb. Még nyersen is nagyon finom.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails